Φίλες και φίλοι


Το μπλογκ αυτό είναι προσωπικό ημερολόγιο.
Δεν καταγράφω πότε έφαγα πότε ξύπνησα κλπ, αλλά τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μου κατά την περίοδο που χτίζω ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος, για οικουμενική χρήση, δηλαδή είναι προσβάσιμο σε όλους, άσχετα φυσικής ικανότητας.

Έτσι, οι άνθρωποι με κινητικές αναπηρίες θα μπορούν ισότιμα και με ασφάλεια να ταξιδεύουν με ιστιοπλοϊκό σκάφος, να συμμετέχουν σε αγώνες ιστιοπλοΐας, να κάνουν διακοπές, να κολυμπάνε σε όμορφες παραλίες και ερημικούς κόλπους, να επισκέπτονται τα νησιά και να απολαμβάνουν τις ομορφιές της θάλασσας.

Στην ιδέα αυτή είχα συνεταίρους που ήδη κουράστηκαν και την "έκαναν" με ελαφρά πηδηματάκια, αλλά και άλλους που ακόμα με στηρίζουν. Η στήριξη είναι και οικονομικής φύσης, εργασία, αλλά και ανοχή στον χρόνο που αφιερώνω σε αυτόν τον σκοπό.

Περισσότερο απ όλους θέλω να ευχαριστήσω την οικογένεια μου, που με ανέχεται και συμμετέχει στα όνειρα μου.

Υπάρχουν πολλά προσωπικά στοιχεία, τα οποία δεν έχουν άμεση σχέση με τον πιο πάνω σκοπό, αλλά συμπληρώνουν τις σκέψεις και τις δραστηριότητες μου σε σχέση με την ιστιοπλοΐα και την θάλασσα, καθώς και με τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού γενικότερα.

Κάποτε, ένας Ταϋλανδός που γνώρισα στην Παραολυμπιάδα του 2004, μου είπε πως θα περάσω φάσεις μεγάλης απογοήτευσης, θα κουραστώ, θα απελπιστώ, αλλά να μην σταματήσω τον αγώνα που ξεκίνησα... Είχε δίκιο. Ελπίζω να μην φτάσω στο σημείο τα πιο πάνω συναισθήματα που ήδη έχω νοιώσει, να με σταματήσουν.

Tuesday, July 12, 2011

Ιστορία τρέλας, η Οδύσσεια ενός Ολλανδού.

(Αθήνα, 12/7/2011)
Στις 22/4/2010 κατέπλευσε στην Κέρκυρα ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος με όνομα DORA με ιδιοκτήτη έναν Ολλανδό, που το αγόρασε στην Κροατία και προκειμένου να αποκτήσει γρήγορα ναυτιλιακά έγγραφα, νηολόγησε το σκάφος του με Αμερικάνικη σημαία (Delaware).

Φτάνοντας στην Κέρκυρα, του εξέδωσαν ένα δελτίο κίνησης ενός μηνός. Έκτοτε ταξίδευσε σε όλη την Ελλάδα με το σκάφος του. Τον Ιούλιο του 2010 το Λιμεναρχείο της Πάτρας θεώρησε τον απόπλου, παρόλο που το δελτίο Κίνησης φαίνεται ότι είχε λήξει από τις 21/5/2010, και το Λιμεναρχείο Μεσολογγίου επίσης θεώρησε το ληγμένο δελτίο κίνησης.

Εν συνεχεία, το σκάφος κατέπλευσε σε διάφορα λιμάνια, πλήρωνε τα λιμενικά τέλη στις αρμόδιες λιμενικές αρχές, χωρίς κανένας να ενοχληθεί από το παραμικρό, έως ότου τον Νοέμβρη του 2010 βρέθηκε ο Ολλανδός με το εν λόγω σκάφος στο Γύθειο, εκεί όπου βρέθηκε ο πρώτος αρμόδιος που διαπίστωσε ότι το δελτίο κίνησης του σκάφους ήταν ληγμένο. Μέχρι τότε, όλοι κοιμόντουσαν με τα τσαρούχια.

Επειδή ο Ολλανδός έπρεπε να επιστρέψει στην πατρίδα του, και προκειμένου το σκάφος να τύχει της ετήσιας χειμερινής συντήρησης,  με ειδική άδεια απέπλευσε για το Λιμάνι του Λαυρίου προς δεξαμενισμό και ξεχειμώνιασμα.

Με την επιστροφή του Ολλανδού στην Ελλάδα, είχε ήδη μεριμνήσει τα δέοντα για την αλλαγή σημαίας σε Ολλανδική, και μάλιστα σαν επαγγελματικό σκάφος και όχι σαν σκάφος αναψυχής.
Στις 26/5/2011 λοιπόν,  το λιμεναρχείο του Λαυρίου εξέδωσε σχετικό ΔΕΚΠΑ, το ειδικό Δελτίο Κίνησης για σκάφη αναψυχής είτε με Ελληνική είτε με κοινοτική σημαία.

Οι υπάλληλοι του Τελωνείου Γυθείου λοιπόν, είχαν ζητήσει από τον Ολλανδό να πληρώσει την ειδική ανταποδοτική εισφορά που πληρώνουν τα μη κοινοτικά σκάφη, ήτοι 15 ευρώ (+ΦΠΑ) για κάθε μέτρο για κάθε συμπληρωμένο τρίμηνο παραμονής. Παράλληλα του είπανε πως υπάρχει και ένα πρόστιμο για την υπέρβαση του χρόνου παραμονής του σκάφους μετά την λήξη του Δελτίου Κίνησης, και διαβίβασαν στην 18η Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών στις 3/12/2010 σχετικό ερώτημα ζητώντας την επιείκεια και την κατανόηση του Υπουργείου, διότι αναγνώριζαν ότι ο Ολλανδός υπήρξε θύμα παραπλάνησης.

Στις 23 Δεκεμβρίου του 2010 η 17η Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών απάντησε στο Τελωνείου Γυθείου πως… από την στιγμή που το αρχικό Δελτίο Κίνησης έληξε από τις 21/5/2010 και δεν έχει τις προϋποθέσεις να παραταθεί, έχουν ήδη γίνει απαιτητές οι δασμολογικές και φορολογικές υποχρεώσεις για το σκάφος αυτό (ΦΠΑ, δασμοί και φόροι), πέραν των όποιων προστίμων από την καθυστέρηση και την τυχούσα οφειλόμενη πληρωμή της ανταποδοτικής εισφοράς των 15 ευρώ /μέτρο ανά τρίμηνο.

Το σκάφος ήδη βρισκόταν στο Λαύριο, και το Τελωνείο του Λαυρίου κοινοποίησε το έγγραφο αυτό στο σκάφος, στις 10/6/2011, δηλαδή 15 ημέρες μετά την έκδοση του ΔΕΚΠΑ σαν κοινοτικό σκάφος!!!


Ο Ολλανδός τρομοκρατήθηκε όταν συνειδητοποίησε πως δεν οφείλει απλώς κάποια τέλη και κάποια πρόστιμα (τα οποία αμφισβητούσε και ήλπιζε να τα γλυτώσει…), τώρα βρέθηκε να οφείλει επιπλέον δασμούς και φόρους για το σκάφος του!

Έβαλε μπρος λοιπόν το σκάφος του, απέπλευσε ανεμπόδιστος προς την γείτονα Τουρκία, όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα, χωρίς φυσικά να πληρώσει ούτε μια δεκάρα στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι διαπιστώσεις είναι προφανείς:

  • Πρώτη διαπίστωση είναι πως είμαστε μπάτε (και βγάτε!) σκύλοι αλέστε.
  • Δεύτερη διαπίστωση είναι πως όσοι εμπλέκονται στην διαδικασία ελέγχου των εγγράφων του σκάφους, εισέπραξαν λιμενικά τέλη, θεώρησαν απόπλους και κατάπλους, κλπ, θα πρέπει να πάνε σπίτια τους “εχθές”!!! Την ώρα που υπάρχει ένα σκάφος που καλώς ή κακώς οφείλει κάποιους φόρους, τέλη και πρόστιμα, το άφησαν να κυκλοφορεί για μήνες ανεμπόδιστα  χωρίς να ιδρώνει κανενός το αυτί.
  • Το σκάφος του Ολλανδού ήταν (κατά πως φαίνεται) υποκείμενο σε ΦΠΑ, δασμούς και λοιπούς φόρους, όσο έφερε την Αμερικάνικη σημαία, ενώ όταν νηολογήθηκε το σκάφος στην Ολλανδία ουδείς στην Ελλάδα έχει αρμοδιότητα να ελέγξει κατά πόσο αυτό το σκάφος έχει καταβάλλει τον ΦΠΑ σε κάποια Ευρωπαϊκή χώρα ή έστω εάν νομίμως έχει απαλλαγεί.
  • Δηλώνοντας ο Ολλανδός ότι θα εκμεταλλευτεί το σκάφος επαγγελματικά προφανώς απηλλάγη από τον ΦΠΑ στην Ολλανδία, και εδώ στην χώρα μας μπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερος και ωραίος ακόμα και για να κάνει την προσωπική του αναψυχή, χωρίς να ενοχλείται κανένας. Δεν γνωρίζω εάν ο συγκεκριμένος Ολλανδός είναι εικονικός επαγγελματίας, αναρωτιέμαι όμως ποιος τον ελέγχει σχετικά!
  • Εάν ο Ολλανδός αποδεχόταν και πλήρωνε τα πρόστιμα στο Γύθειο, δεν θα γινότανε η σχετική επιστολή από το Τελωνείο Γυθείου αναζητώντας την επιείκεια, κάτι που εν τέλει ενεργοποίησε το Υπουργείο Οικονομικών. Σε τέτοια περίπτωση δεν θα ετίθετο θέμα ΦΠΑ και λοιπών δασμών και φόρων.

Αναρωτιέμαι τι κέρδισε τελικά η Ελλάδα κυνηγώντας τον Ολλανδό. Τον διώξαμε και βρήκε φιλοξενία στην Τουρκία. Τώρα αφήνει εκεί τα λεφτά του, πληρώνει τις Τούρκικες μαρίνες, πληρώνει τους μηχανικούς και τους συντηρητές της Τουρκίας, πληρώνει τα εφόδια και την διατροφή του εκεί, εκεί θα φιλοξενεί τους φίλους ή τους πελάτες του όταν θα ναυλώνει το εν λόγω σκάφος.
Σε τι μας ωφελεί αυτή η πρακτική? Δεν ξέρω.

Εγώ παρέθεσα τα γεγονότα όπως τα κατάλαβα και τα έμαθα διαβάζοντας την σχετική αλληλογραφία και τα έγγραφα του Ολλανδού, και θέτω απλώς τα ερωτήματα. Τις απαντήσεις άλλοι πρέπει να τις δώσουν.

Α. Μάγγος

No comments: