Θα μου επιτρέψετε έναν πρόλογο, για να καταλάβουν όσοι δεν γνωρίζουν κάποιες έννοιες.
(πρόλογος)
Πριν νηολογηθεί ένα σκάφος στην Ελληνική σημαία (τα νηολόγια είναι ένα υποθηκοφυλακείο της θάλασσας, αντίστοιχο με το υποθηκοφυλακείο που εγγράφονται τα ακίνητα), πρέπει πρώτα να καταμετρηθεί, να καταγραφεί δηλαδή το μήκος του, το πλάτος του, η μηχανή του και ο όγκος του (που μετριέται σε κόρους ολικής και καθαρής χωρητικότητας, ένας κόρος ισούται με 2,83 κυβικά).
Το πιστοποιητικό καταμέτρησης είναι συνήθως το πρώτο έγγραφο που εκδίδεται, κατά την διαδικασία της νηολόγησης του σκάφους. Αυτό το έγγραφο δεν αλλάζει ποτέ, παρά μόνο εάν γίνει μετασκευή που επηρεάζει τις διαστάσεις και τον όγκο του σκάφους.
Κατά την διαδικασία της αρχικής έκδοσης του πιστοποιητικού αυτού, ο ιδιοκτήτης του σκάφους δηλώνει τι προτίθεται να χρησιμοποιεί το σκάφος, εάν δηλαδή θα το χρησιμοποιεί σαν σκάφος προσωπικής αναψυχής, σαν επαγγελματικό τουριστικό, σαν αλιευτικό, κλπ. Βάσει του χαρακτηρισμού αυτού, ο νηολόγος που εκδίδει το σχετικό έγγραφο που αποδεικνύει ότι το σκάφος νηολογήθηκε στην Ελληνική σημαία, γράφει αυτόν τον χαρακτηρισμό στο σχετικό Έγγραφο (Εθνικότητος) που εκδίδει.
Όταν λοιπόν ο πρώτος ιδιοκτήτης του σκάφους δηλώσει ότι θα χρησιμοποιήσει το σκάφος σαν επαγγελματικό σκάφος, τότε ο χαρακτηρισμός επί του Εγγράφου Εθνικότητος είναι Ε/Γ-Τ/Ρ, δηλαδή επαγγελματικό τουριστικό, ενώ εάν το σκάφος θα χρησιμοποιείται από τον πρώτο ιδιοκτήτη για την προσωπική του αναψυχή, τότε χαρακτηρίζεται Ε/Γ-Α/Ψ. Κατά καιρούς έχουν υπάρξει διάφορες μικροαλλαγές σε αυτούς τους χαρακτηρισμούς, αλλά ουδείς έχει δώσει ποτέ ιδιαίτερη βάση.
Προκειμένου να γίνει εν τέλει το σκάφος επαγγελματικό, πρέπει να περάσει από αρκετή διαδικασία που ακολουθεί της νηολόγησης, χρειάζονται επιθεωρήσεις, έναρξη επαγγέλματος στην Εφορία, ειδικός επιπλέον εξοπλισμός του σκάφους, κλπ, μέχρι τελικά να λάβει το σκάφος σχετική επαγγελματική άδεια από το ΥΕΝ.
Όταν ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του επαγγελματικού σκάφους, ή ένας επόμενος αγοραστής, ανακαλέσει την επαγγελματική άδεια, τότε εκδίδεται σχετική απόφαση του ΥΕΝ ότι το σκάφος έπαυσε να είναι επαγγελματικό. Άρα το σκάφος δεν μπορεί να ναυλώνεται πλέον.
Όμως τα νηολόγια, είναι μια Υπηρεσία που δεσμεύεται από τον χαρακτηρισμό που ήδη υπάρχει στο υφιστάμενο πιστοποιητικό καταμέτρησης του σκάφους, και παρόλη την παύση της άδειας επαγγελματικού (που κοινοποιείται από το ΥΕΝ στα Νηολόγια), εξακολουθεί να χαρακτηρίζει στο Έγγραφο Εθνικότητος το σκάφος σαν Ε/Γ-Τ/Ρ, χωρίς φυσικά να θεωρεί το σκάφος σαν επαγγελματικό.
Στο παρελθόν αρκούσε να πας στην αρμόδια Υπηρεσία (ΔΕΕΠ) να αφήσεις μια υπεύθυνη δήλωση και να κάνουν μια απλή και γρήγορη πράξη επί του υφιστάμενου πιστοποιητικού καταμέτρησης, ότι σύμφωνα με την δήλωση του νέου ιδιοκτήτη, το σκάφος θα χαρακτηρίζεται σαν σκάφος αναψυχής. Όμως σε τέτοια περίπτωση, η Υπηρεσία των νηολογίων επέβαλε την επανέκδοση του Εγγράφου Εθνικότητος λόγω αλλαγής χαρακτηρισμού, πράγμα που σήμαινε κόστος (περί τα 160 ευρώ) και χρόνο (2-3 ημέρες). Δεν υφίστατο λόγος για περιττές διαδικασίες και έξοδα.
Τα τελευταία χρόνια, τις καταμετρήσεις τις εκδίδουν οι Νηογνώμονες, κυρίως ο Ελληνικός Νηογνώμων, μια ιδιωτική εταιρεία που έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Μια απλή πράξη διόρθωσης σε ένα ήδη υπάρχον πιστοποιητικό, δεν άφηνε περιθώρια κέρδους και χρέωσης, οπότε ανακαλύφθηκε πως η αλλαγή χρήσης του σκάφους αποτελεί πράξη σημαντική στις διαστάσεις και στον όγκο του σκάφους (!!!), με αποτέλεσμα να εκδίδουν πιστοποιητικό ανακαταμέτρησης, δηλαδή νέο πιστοποιητικό, νέα παράβολα, νέα χαρτόσημα, νέα αμοιβή (350,00 ευρώ περίπου). Ακολούθησε και η ΔΕΕΠ, η αρμόδια Υπηρεσία του ΥΕΝ, αφού ούτε σε αυτούς κακόπεφτε να εισπράττουν χαρτόσημα και παράβολα (116,00 ευρώ).
Έτσι, στα πλαίσια της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας, μια απλή πράξη που κρατούσε λίγα λεπτά, κατέληξε σε έκδοση νέων πιστοποιητικών με σημαντικό κόστος και άσκοπη σπατάλη χρόνου.
Φυσικά, το εάν ένα σκάφος είναι επαγγελματικό ή όχι, δεν εξαρτάται ούτε από το πιστοποιητικό καταμέτρησης, ούτε από τον χαρακτηρισμό στο Έγγραφο Εθνικότητος, αλλά από το εάν έχει σχετική άδεια από το ΥΕΝ. Η παύση της προγενέστερης υφιστάμενης άδειας ενός τέτοιου σκάφους, είναι αρκετή για να δείξει εάν το σκάφος δεν είναι επαγγελματικό. Είπα ότι είναι αρκετή, αλλά το σωστό θα ήταν να πω πως ήταν αρκετή, όχι πως είναι.
Διότι πρόσφατα αντιμετώπισα το εξής:
(τέλος προλόγου)
Το 2006 ένα σκάφος επαγγελματικό, πουλήθηκε σε ιδιώτη, ανακλήθηκε η υφιστάμενη επαγγελματική άδεια του σκάφους, πληρώθηκε ο ΦΠΑ και εκδόθηκε το νέο Έγγραφο Εθνικότητος. Ο χαρακτηρισμός επί του εγγράφου αυτού σαν Ε/Γ-Τ/Ρ δεν στάθηκε εμπόδιο στο αρμόδιο λιμεναρχείο να εκδώσει την άδεια εκτέλεσης πλόων σαν σκάφος αναψυχής, ούτε είχε το παραμικρό πρόβλημα να ταξιδεύει το σκάφος ανεμπόδιστα τόσα χρόνια.
Έφτασε η ώρα της ανανέωσης της άδειας εκτέλεσης πλόων, και η αρμόδια Υπηρεσία του λιμεναρχείου (που είχε εκδώσει την πρώτη άδεια) αρνήθηκε την ανανέωση της, διότι κατά την άποψη του αρμόδιου λιμενικού οργάνου το σκάφος είναι επαγγελματικό!!! Προκειμένου να τον διευκολύνω να καταλάβει πόσο παράλογο είναι να χαρακτηρίζει το σκάφος σαν επαγγελματικό, του είπα πως αφού είναι επαγγελματικό (κατά την γνώμη του), αυτό σημαίνει πως προφανώς μπορεί να εκτελέσει ναύλους, άρα ας μου θεωρήσει σχετικό ναυλοσύμφωνο, παρόλη την από πενταετίας παύση της επαγγελματικής άδειας, και μάλιστα στον προηγούμενο ιδιοκτήτη.
Όπως θα υποθέτετε, ακολούθησε έντονος διάλογος. Λίγο πολύ ο αρμόδιος λιμενικός είπε πως το 2006 παρανόμησε που εξέδωσε την αρχική άδεια εκτέλεσης πλόων. Του ζήτησα να μου υποδείξει τον παραμικρό νόμο, κάποια εγκύκλιο έστω ή διάταξη, οτιδήποτε τέλος πάντων που να λέει ότι ο πλοιοκτήτης οφείλει να ζητήσει ανακαταμέτρηση και να πληρώσει τα έξοδα έκδοσης νέου εγγράφου προκειμένου να αλλάξει ο χαρακτηρισμός που ακολουθεί το σκάφος από την αρχική νηολόγηση (διότι αλλιώς το σκάφος θα θεωρείται επαγγελματικό σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό της αρχικής καταμέτρησης), και φυσικά δεν απάντησε αφού δεν υφίσταται τίποτα σχετικό, όλη αυτή η διαδικασία προκύπτει στην πράξη γιατί κάποιοι ερμηνεύουν τα πράγματα όπως εκείνοι θέλουν, διογκώνοντας την ταλαιπωρία του κόσμου και το εκτοξεύει το κόστος των διαδικασιών.
Ο λιμενικός έφτασε στο σημείο να απειλεί πως εάν εκδώσει ένα έγγραφο ότι θεωρεί το σκάφος σαν επαγγελματικό, θα μπλέξει ο ιδιοκτήτης του σκάφους με την Εφορία. Του ζήτησα να εκδώσει τέτοιο έγγραφο, να γελάσει κάθε πικραμένος, να εκδώσει δηλαδή ένα έγγραφο πως ένα σκάφος που δεν έχει επαγγελματική άδεια, ότι είναι επαγγελματικό! Έπεσε ακόμα πιο χαμηλά, ψευδόμενος πως ο νηολόγος θεωρεί το σκάφος σαν επαγγελματικό, παρόλο που ο νηολόγος έχει στον φάκελο του πλοίου την κοινοποιηθείσα ανάκληση της επαγγελματικής άδειας.
Η συζήτηση στο τηλέφωνο κράτησε πάνω από μια ώρα, φυσικά ματαιοπονούσα. Ο ιδιοκτήτης του σκάφους είχε ήδη χάσει περισσότερες ώρες, ο δε λιμενικός που τελικά αρνήθηκε να εξυπηρετήσει τον πολίτη, όλες εκείνες τις ώρες πληρωνόταν τον μισθό του για την εργασία που πρόσφερε στο κράτος.
Άραγε υπάρχει κανένας να τραβήξει το αυτί σε κάτι τέτοιους? Αξίζει να αρχίσω να αραδιάζω ονόματα και στοιχεία, ή τζάμπα θα το κάνω?
Αυτό που με στενοχωρεί πιο πολύ απόλα, είναι πως ο ιδιοκτήτης του σκάφους πρέπει να κρίνει ανάμεσα στον λόγο τον δικό μου, και στον λόγο ενός λιμενικού οργάνου, με γαλόνια και σιρίτια, που υποτίθεται ότι είναι η δουλειά του να γνωρίζει τους νόμους και να τους εφαρμόζει. Αυτήν την στιγμή, κάπου θα τραβιέται ο άνθρωπος, να πάρει πιστοποιητικό ανακαταμέτρησης, θεωρώντας πως 5 χρόνια πριν έγιναν λάθη στην αρχική έκδοση των εγγράφων του σκάφους του. Αυτή είναι η τροφή της γραφειοκρατίας και των γραφειοκρατών: ο ραγιαδισμός των πολιτών, που αντί να διεκδικούν το λογικό και το αυτονόητο, δέχονται να τρέχουν από γραφείο σε γραφείο και από Υπηρεσία σε Υπηρεσία, για να ρίξουν νερό στον μύλο όλων αυτών που αμείβονται για να ταλαιπωρούν τον κόσμο, και κοστίζουν στο κράτος τους παχυλούς μισθούς τους.
Αντώνης Μάγγος
No comments:
Post a Comment