Φίλες και φίλοι


Το μπλογκ αυτό είναι προσωπικό ημερολόγιο.
Δεν καταγράφω πότε έφαγα πότε ξύπνησα κλπ, αλλά τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μου κατά την περίοδο που χτίζω ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος, για οικουμενική χρήση, δηλαδή είναι προσβάσιμο σε όλους, άσχετα φυσικής ικανότητας.

Έτσι, οι άνθρωποι με κινητικές αναπηρίες θα μπορούν ισότιμα και με ασφάλεια να ταξιδεύουν με ιστιοπλοϊκό σκάφος, να συμμετέχουν σε αγώνες ιστιοπλοΐας, να κάνουν διακοπές, να κολυμπάνε σε όμορφες παραλίες και ερημικούς κόλπους, να επισκέπτονται τα νησιά και να απολαμβάνουν τις ομορφιές της θάλασσας.

Στην ιδέα αυτή είχα συνεταίρους που ήδη κουράστηκαν και την "έκαναν" με ελαφρά πηδηματάκια, αλλά και άλλους που ακόμα με στηρίζουν. Η στήριξη είναι και οικονομικής φύσης, εργασία, αλλά και ανοχή στον χρόνο που αφιερώνω σε αυτόν τον σκοπό.

Περισσότερο απ όλους θέλω να ευχαριστήσω την οικογένεια μου, που με ανέχεται και συμμετέχει στα όνειρα μου.

Υπάρχουν πολλά προσωπικά στοιχεία, τα οποία δεν έχουν άμεση σχέση με τον πιο πάνω σκοπό, αλλά συμπληρώνουν τις σκέψεις και τις δραστηριότητες μου σε σχέση με την ιστιοπλοΐα και την θάλασσα, καθώς και με τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού γενικότερα.

Κάποτε, ένας Ταϋλανδός που γνώρισα στην Παραολυμπιάδα του 2004, μου είπε πως θα περάσω φάσεις μεγάλης απογοήτευσης, θα κουραστώ, θα απελπιστώ, αλλά να μην σταματήσω τον αγώνα που ξεκίνησα... Είχε δίκιο. Ελπίζω να μην φτάσω στο σημείο τα πιο πάνω συναισθήματα που ήδη έχω νοιώσει, να με σταματήσουν.

Monday, April 5, 2010

προβλήματα με το ΥΕΝ

Τον τελευταίο καιρό, αντιμετωπίζουμε καθημερινά προβλήματα με το Τμήμα Θαλάσσιου Τουρισμού της Γενικής Γραμματείας Ναυτιλιακής Πολιτικής του Υπουργείου Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, που ασχολείται με τα θέματα των επαγγελματικών σκαφών του νόμου 2743/99.


Όσοι έχουμε επαγγελματικά σκάφη, οφείλουμε να τα νοικιάζουμε τουλάχιστον 300 ημέρες την πενταετία. Οι περισσότεροι νοικιάζουμε τα σκάφη μας μέσω Ελληνικών ή ξένων μεσιτικών γραφείων, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκουμε πελάτες με όποιον τρόπο μπορεί ο καθένας, είτε μέσω διαφήμισης στο διαδίκτυο και σε περιοδικά και εφημερίδες του κλάδου, είτε μέσα από προσωπικές επαφές και γνωριμίες.

Ο νόμος ορίζει πως τα σκάφη μας πρέπει να εκτελούν ταξίδια αναψυχής και περιήγησης ολικής ναύλωσης. Με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο, κάποιος εμφανίζεται να θέλει να νοικιάσει το σκάφος μας για κάποιο διάστημα, συμφωνούμε το τίμημα και κλείνει η συμφωνία με την υπογραφή του σχετικού ναυλοσύμφωνου. Κατά τον απόπλου, θεωρείται από την αρμόδια Λιμενική αρχή το ναυλοσύμφωνο καθώς και η κατάσταση επιβατών, ενώ ταυτόχρονα συμπληρώνεται η ειδική καρτέλα ναύλωσης (ΕΕΠΣΕΠΑ), που θεωρείται από την αρμόδια Λιμενική αρχή. Τις καρτέλες ναύλωσης, τις προσκομίζουμε ανά πενταετία στην αρμόδια Υπηρεσία κατά την θεώρηση της άδειας.

Μέχρι πρόσφατα, μετά από 10 σχεδόν χρόνια που ισχύει ο νόμος και η αγορά λειτουργεί με αυτόν τον συγκεκριμένο τρόπο, και δεν είχαμε προβλήματα με τις θεωρήσεις των αδειών μας, αλλά τώρα έχουν αρχίσει αυθαίρετες ερμηνείες και αιτιάσεις που χρησιμοποιούνται σαν δικαιολογία είτε για κωλυσιεργίες, είτε για ανακλήσεις επαγγελματικών αδειών σκαφών που ενώ έχουν ναυλωθεί, δεν αναγνωρίζεται από την αρμόδια Υπηρεσία ότι νοικιάστηκαν!

Καθημερινά δεχόμαστε παράπονα μελών μας. Αναφέρω ενδεικτικά πιο κάτω ορισμένες περιπτώσεις, που δεν είναι οι μόνες, είναι όμως χαρακτηριστικές της λογικής που επικρατεί, και του τρόπου που αντιμετωπίζονται οι επαγγελματίες από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου.

• Σκάφη που νοικιάζονται συνέχεια μέσω του ίδιου ναυλομεσίτη, θεωρούνται αυθαίρετα ότι… είναι ύποπτα ότι δεν νοικιάστηκαν σύννομα!

• Σκάφη τα οποία νοικιάζονται σε έναν πελάτη, ο οποίος επαναλαμβάνεται συχνά, θεωρούνται επίσης ότι παραβιάζουν έναν άγνωστο σε εμάς νόμο!

• Ναυλώσεις μεγαλύτερες των 3-4 εβδομάδων, θεωρούνται ύποπτες με αυθαίρετες αιτιολογήσεις, και θεωρούνται ως μη γενόμενες!

• Ναυλώσεις κατά τις οποίες ο τουρίστας για όποιον λόγο εκείνος αποφάσισε να παραμείνει στο λιμάνι και να ξεκινήσει το ταξίδι αργότερα, θεωρούνται αυθαίρετα ως μη γενόμενες.

• Κυνηγώντας ανεμόμυλους, προσπαθούν αυθαίρετα να ερμηνεύσουν την χρήση του σκάφους που έγινε πριν από ένα, δύο ή και πέντε χρόνια από τους πελάτες μας, θεωρώντας πως δεν περιηγήθηκαν ή αναψύχθηκαν επαρκώς, ώστε να ικανοποιηθεί ο γενικόλογος ορισμός του νόμου, περί εκτέλεσης ταξιδιών αναψυχής και περιήγησης.

• Σε σκάφη που έχουν πραγματοποιήσει τις απαραίτητες κατά τον νόμο ημέρες ναύλωσης, γίνονται ανακλήσεις των επαγγελματικών τους αδειών λόγω μη πραγματοποίησης ναύλων!

Πολλοί επαγγελματίες συνεργάζονται με ένα μόνο ναυλομεσιτικό γραφείο, για να αποφύγουν την προσφορά του σκάφους τους από πολλούς ναυλομεσίτες, πράγμα που θα οδηγούσε σε μειοδοτικό διαγωνισμό των μεσιτών για το ίδιο σκάφος. Οι ναυλομεσίτες (της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού) εκδίδουν τα νόμιμα έγγραφα για την προμήθεια τους, και δεν υπάρχει καμία παρανομία στο να υπάρχει μόνο ένας ναυλομεσίτης να μεσολαβεί στην ενοικίαση ενός σκάφους.

Είναι γεγονός πως η διατήρηση ενός ιδιόκτητου σκάφους, εκτός από τα έξοδα συντήρησης, ασφάλειας και ελλιμενισμού, απαιτεί χρόνο και απασχόληση. Ορισμένοι επιλέγουν να μην έχουν ιδιόκτητο σκάφος, αλλά να νοικιάζουν σκάφη. ‘Όταν ένας νοικιάσει ένα σκάφος που τον ικανοποιεί, έχει καλή συνεργασία με τον ιδιοκτήτη του, είναι λογικό να επιστρέφει και να επιθυμεί να ταξιδεύσει με το σκάφος αυτό. Ένας πελάτης που επαναλαμβάνεται, είναι ο στόχος όλων μας, διότι γνωρίζουμε ότι είναι καλός, προσέχει το σκάφος, δεν κάνει ζημιές, κλπ. Δεν είναι δυνατόν να αρνούμαστε σε κάποιον επαναλαμβανόμενο πελάτη το σκάφος μας, επειδή θα θεωρηθεί ύποπτο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, και δεν θα αναγνωρίσουν την ναύλωση.

Υπάρχουν πελάτες, που θέλουν να νοικιάσουν σκάφος για μεγάλο διάστημα. Δεν είναι δυνατόν να το αρνούμαστε. Ούτε είναι λογικό οι αρμόδιες Υπηρεσίες να μην αναγνωρίζουν ότι ο ναύλος αυτός είναι σύννομος. Δεν απαγορεύεται να νοικιάσει κάποιος ένα σκάφος για 3 μήνες για παράδειγμα…

Πολλές φορές, κάποιοι πελάτες δεν ξεκινάνε το ταξίδι τους, γιατί ο καιρός είναι φορτωμένος, δεν έχουν την εμπειρία να ταξιδέψουν με πολλά Μποφώρ, έχουν μικρά παιδιά μαζί τους ή άπειρους φίλους, και δεν θέλουν να τους ταλαιπωρήσουν. Υπάρχουν φορές που θέλουν να συνδυάσουν την ενοικίαση του σκάφους με το να επισκεφτούν κάποια αξιοθέατα του λιμανιού αφετηρίας. Είναι επίσης πολύ σύνηθες, να φεύγουν άμεσα από το λιμάνι αφετηρίας, αλλά να «κολάνε» σε κάποιο λιμάνι, ιδίως του Αιγαίου, λόγω καιρού ή επειδή τους άρεσε το μέρος και θέλουν να περάσουν περισσότερο χρόνο εκεί. Από την στιγμή που νοικιάζει κάποιος το σκάφος μας, αυτός αποφασίζει πότε θα ξεκινήσει, πότε θα επιστρέψει, που θα πάει, και τι θα κάνει με το σκάφος. Το σκάφος είναι δικό του, για το διάστημα που το νοίκιασε, και όσο δεν κάνει κάποια παράνομη ενέργεια εν γνώσει μας, δεν έχουμε λόγο στο το πότε θα ξεκινήσει, και που θα περιηγηθεί. Το κριτήριο εάν νοικιάστηκε το σκάφος μας ή όχι, δεν είναι πόσα μίλια διήνυσε ο πελάτης μας κατά την διάρκεια της ναύλωσης, ούτε πόσα μέρη επισκέφτηκε. Αν είναι δυνατόν!

Δεν είναι δυνατόν να ελέγξουμε εμείς την χρήση που ο πελάτης μας σκοπεύει να κάνει στο σκάφος μας. Το να απολογούμαστε γι αυτήν, είναι εντελώς παράλογο. Δεν κάνουμε τίποτα διαφορετικό, από ότι κάνει μια εταιρεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Όταν νοικιάζει κάποιος ένα αυτοκίνητο, μπορεί να γυρίσει όλη την Ελλάδα μέσα σε 2 μέρες, ή μπορεί να το έχει παρκαρισμένο έξω από το σπίτι του, ώστε εάν το χρειαστεί, να το χρησιμοποιήσει. Δεν είναι δυνατόν εμείς να είμαστε υπόλογοι για την χρήση που έκανε ο πελάτης που νοίκιασε το σκάφος μας. Το γεγονός που μας αφορά, είναι ότι νοίκιασε το σκάφος μας.

Σε σκάφη που έχουν πραγματοποιήσει τις απαραίτητες κατά νόμον ημέρες ναύλωσης, τα οποία διεγράφησαν από την σημαία λόγω πώλησης σε αλλοδαπούς, παρόλο που για να διαγραφούν από τα νηολόγια έχουν πάρει σχετική έγκριση από το ΥΕΝ, γίνονται ανακλήσεις των επαγγελματικών τους αδειών λόγω μη πραγματοποίησης ναύλων!

Παρόλο δε που οι πλοιοκτήτες προσκομίζουν τα στοιχεία περί ναύλωσης των σκαφών τους, όταν λαμβάνουν γνώση του γεγονότος συνήθως μετά από πρόσκληση της Εφορίας, οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας αρνούνται την διόρθωση της απόφασης βάσει των στοιχείων που προσκομίζονται από τους πλοιοκτήτες, με πρόσχημα ότι πέρασε ένα 60ήμερο από το γεγονός, παρόλο ότι το γεγονός το μαθαίνουν 2 ή και 3 χρόνια μετά!

Η Υπηρεσία μέχρι πρόσφατα, μετά την προσκόμιση των στοιχείων της ναύλωσης των σκαφών, έκανε ορθή επανάληψη της απόφασης ανάκλησης, και λυνότανε το πρόβλημα. Εδώ και λίγους μήνες, μετά την κατάργηση του ΥΕΝ και την υπαγωγή της αρμοδιότητας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, επικαλούνται το 60ήμερο σαν πρόσχημα, και δεν λαμβάνουν υπ όψιν της τα στοιχεία που προσκομίζουμε. Καταλήγουμε λοιπόν στο παράδοξο, σκάφη τα οποία ναυλώθηκαν, να θεωρούνται ως σκάφη που δεν πραγματοποίησαν τις κατά νόμο απαραίτητες ημέρες, και να τιμωρούνται γι αυτό. Το πρόβλημα αυτό, τόσα χρόνια αντιμετωπιζόταν πολύ εύκολα: Προσκομίζαμε τα στοιχεία των ναυλώσεων, και λυνότανε άμεσα. Η πρακτική των τελευταίων μηνών, είναι εντελώς παράλογη.





Αντώνης Μάγγος

No comments: