Φίλες και φίλοι


Το μπλογκ αυτό είναι προσωπικό ημερολόγιο.
Δεν καταγράφω πότε έφαγα πότε ξύπνησα κλπ, αλλά τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μου κατά την περίοδο που χτίζω ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος, για οικουμενική χρήση, δηλαδή είναι προσβάσιμο σε όλους, άσχετα φυσικής ικανότητας.

Έτσι, οι άνθρωποι με κινητικές αναπηρίες θα μπορούν ισότιμα και με ασφάλεια να ταξιδεύουν με ιστιοπλοϊκό σκάφος, να συμμετέχουν σε αγώνες ιστιοπλοΐας, να κάνουν διακοπές, να κολυμπάνε σε όμορφες παραλίες και ερημικούς κόλπους, να επισκέπτονται τα νησιά και να απολαμβάνουν τις ομορφιές της θάλασσας.

Στην ιδέα αυτή είχα συνεταίρους που ήδη κουράστηκαν και την "έκαναν" με ελαφρά πηδηματάκια, αλλά και άλλους που ακόμα με στηρίζουν. Η στήριξη είναι και οικονομικής φύσης, εργασία, αλλά και ανοχή στον χρόνο που αφιερώνω σε αυτόν τον σκοπό.

Περισσότερο απ όλους θέλω να ευχαριστήσω την οικογένεια μου, που με ανέχεται και συμμετέχει στα όνειρα μου.

Υπάρχουν πολλά προσωπικά στοιχεία, τα οποία δεν έχουν άμεση σχέση με τον πιο πάνω σκοπό, αλλά συμπληρώνουν τις σκέψεις και τις δραστηριότητες μου σε σχέση με την ιστιοπλοΐα και την θάλασσα, καθώς και με τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού γενικότερα.

Κάποτε, ένας Ταϋλανδός που γνώρισα στην Παραολυμπιάδα του 2004, μου είπε πως θα περάσω φάσεις μεγάλης απογοήτευσης, θα κουραστώ, θα απελπιστώ, αλλά να μην σταματήσω τον αγώνα που ξεκίνησα... Είχε δίκιο. Ελπίζω να μην φτάσω στο σημείο τα πιο πάνω συναισθήματα που ήδη έχω νοιώσει, να με σταματήσουν.

Friday, April 16, 2010

έλεγχοι και παραλογισμός

Φορομπλόκο σε λιμάνια και μαρίνες!


Του Νεκτάριου Β. Νώτη

Εκτός από την καθιέρωση αυστηρότερων τεκμηρίων για τα σκάφη, το υπουργείο οικονομικών σφίγγει ακόμα περισσότερο τον κλοιό γύρω από τους ιδιοκτήτες των πλωτών μεταφορικών μέσων.

Το νέο νομοσχέδιο φέρνει μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση, μέσω της επιβολής ειδικού φόρου, αλλά και σαρωτικούς ελέγχους. Ο στόχος, πέραν από τον προφανή της αύξησης των εσόδων, είναι να εντοπιστούν οι επιτήδειοι, που δηλώνουν ότι έχουν στην κατοχή τους επαγγελματικό σκάφος, αλλά στην ουσία έχουν σκάφος αναψυχής. Κι αυτό, γιατί ο ειδικός φόρος επιβάλλεται μόνο στα σκάφη αναψυχής. Αναλυτικότερα:

Οι προϊστάμενοι των εφοριών ελλιμενισμού, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων, θα ελέγχουν όλες αυτές τις περιπτώσεις και θα ζητούν οποιοδήποτε στοιχείο, σχετικό με το χαρακτηρισμό του πλοίου. Ο έλεγχος αυτός θα διενεργείται υποχρεωτικά πριν από κάθε μεταβίβαση ή κάθε ανανέωση της άδειας του σκάφους. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιτήδειοι «βαφτίζουν» τα σκάφη τους επαγγελματικά, εμφανίζοντας ότι τα έχουν δήθεν μισθώσει για ένα μήνα.

Σε περίπτωση, που διαπιστωθεί ότι το σκάφος έχει δηλωθεί ως επαγγελματικό χωρίς όμως να έχει τις προϋποθέσεις για αυτό, θα αφαιρείται αμέσως η άδεια. Από εκεί και έπειτα, θα υποχρεούνται να καταβάλουν τον ειδικό φόρο ιδιωτικών πλοίων αναψυχής... (η συνέχεια εδώ!)

Απάντηση:

Δυστυχώς όλα σε αυτήν την χώρα γίνονται “the Greek way” όπως λένε και οι ξένοι. Πράγματι η αρμόδια Υπηρεσία της Διεύθυνσης Θαλάσσιου Τουρισμού έχει επιδοθεί σε εξονυχιστικούς ελέγχους, αλλά… διυλίζουν τον κώνωπα, πιθανόν για να καταπιούν πιο εύκολα την κάμηλο.


Έχουν επιδοθεί σε ένα σαφάρι γραφειοκρατικών ελέγχων, κυνηγώντας ανεμόμυλους, τα κόμμα και τις τελείες, και έχουν παραλύσει όλη την λειτουργία του θαλάσσιου τουρισμού. Οι επαγγελματίες του κλάδου πρέπει να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες, σκάφη που νοικιάζονται πραγματικά και φέρνουν συνάλλαγμα στην Ελλάδα πρέπει να απολογηθούν πως και γιατί νοικιάστηκαν, γιατί μεσολάβησε μεσίτης, ποιος ήταν και ποιος δεν ήταν πάνω στο σκάφος που κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι νοικιάστηκε, γιατί το ναυλοσύμφωνο είναι μπλέ και όχι πράσινο, γιατί αυτό, γιατί εκείνο, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι που περνάνε στ αλήθεια το καλοκαίρι τους πλένοντας τουαλέτες και σκάφη, ετοιμάζοντας τα στο λιοπύρι για να παραλάβουν οι πελάτες και να ξαμοληθούν στα νησιά, άνθρωποι που συντηρούν μόνοι τους τα σκάφη τους, που τρέχουν σαν τον Βέγγο για να βρουν ναύλους, για να καλύψουν τα έξοδα, για να πληρώσουν την δόση στην Τράπεζα, κλπ, συνωστίζονται στην Υπηρεσία και ταλαιπωρούνται σαν τα ζώα.

Πως θα βρουν τα μαϊμού επαγγελματικά σκάφη με τέτοιες μεθοδεύσεις?

Όποιος θέλει να βρει τα μαϊμού επαγγελματικά σκάφη, δεν έχει παρά να πάει μια βόλτα στα πλησιέστερα (και όχι μόνο) νησιά, στην Μύκονο, στην Σαντορίνη, κλπ, και να δει στην σειρά τις πολυτελείς δήθεν επαγγελματικές θαλαμηγούς με τους ιδιοκτήτες τους σαν επιβάτες, να καμαρώνονται στην πρύμνη, με τις τηλεοράσεις τους και τις κοιλάρες τους. Όποιος έχει στοιχειώδη εμπειρία από την πραγματικότητα, ξεχωρίζει από μακριά ποιος είναι τουρίστας ή πελάτης, και ποιος είναι ο ιδιοκτήτης που παριστάνει τον επιβάτη.

Εάν θέλουν λεφτά, αντί να βάζουν εξοντωτικά τέλη, τεκμήρια και φόρους στα ιδιωτικά σκάφη, και να τους σπρώχνουν στο να γίνουν κι αυτοί μαϊμού επαγγελματίες, ας ελέγξουν όλα αυτά τα σκάφη με τις ξένες σημαίες που τα έχουν και τα χρησιμοποιούν Ελληναράδες που ουδέποτε ελέγχθηκαν για πόθεν έσχες, δεν έχουν πληρώσει τον ΦΠΑ των σκαφών τους, και παρόλο που τα χρησιμοποιούν, δεν φαίνονται σαν ιδιοκτήτες για να υποστούν το τεκμήριο.

Είναι απλό: Όποιος δεν είναι ιδιοκτήτης, δεν δηλώνει το τεκμήριο της χρήσης και δεν έχει δηλώσει την δαπάνη αγοράς, να μην μπορεί να πάρει απόπλου στην θαλαμηγό με την ξένη ή Ελληνική σημαία. Έτσι, θα σταματήσουν (αναγκαστικά) οι πονηροί που παριστάνουν τους επιβάτες ενώ είναι οι ιδιοκτήτες, ή που νοικιάζουν παράνομα τα ιδιωτικά σκάφη τους, συνήθως υπό ξένη σημαία. Οι ξένες εταιρείες, με δήθεν εκπροσώπους Έλληνες ή ξένους, να πληρώσουν αντίστοιχο φόρο με τις οφσορ εταιρείες που κατέχουν ακίνητα. Μόνο έτσι θα σφίξουν ο κώ…

Κλιμάκιο ελέγχου για την πληρωμή ή μη του ΦΠΑ, στα σκάφη με ξένη σημαία (βρώμισε ο τόπος από κοινοτικά σκάφη Ελληναράδων), καθώς για το ποιος επιβαίνει και με τι ιδιότητα, σε ιδιωτικά. Οι έλεγχοι όχι μόνο στην Αθήνα ή στην Θεσ/νίκη, αλλά και στα νησιά, χλιδάτα και μη.

Μέσα από το Υπουργείο, κοιτώντας χαρτιά, και με άσχετους που προσπαθούν να καταλάβουν θέματα που δεν γνωρίζουν, προκοπή δεν γίνεται. Το μόνο που επιτυγχάνεται είναι η ταλαιπωρία και η τιμωρία ανθρώπων που έχουν τυπικά προβλήματα άνευ ουσίας, που είτε υπάρχουν πραγματικά, είτε εφευρίσκονται από ευφάνταστους δημοσίους υπαλλήλους.

Ως προς τις εισφορές (ετήσιες ή έκτακτες) των σκαφών με κριτήριο το μήκος τους, είναι σαν να πληρώνει το ίδιο ένα Λάντα 12 μέτρων, με ένα Πόρσε του ίδιου μήκους. Στο πρώτο θα είναι εξοντωτικό, στο δεύτερο θα είναι χάδι. Το τσουβάλιασμα με βάση το μήκος των σκαφών (όπως των κυβικών των αυτοκινήτων), είναι παράλογο. Όποιος έχει ένα τρεχαντήρι 15 μέτρων ή ένα παλιό μηχανοκίνητο μικρής αξίας, θα πληρώσει τα ίδια με όποιον έχει 15μετρη θαλαμηγό αξίας πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, που πιθανόν να ξεπερνάει και το εκατομμύριο. Αυτά είναι εξοντωτικά, και παραδοχή της πλήρους αποτυχίας και ανικανότητας. Είναι εύκολο να μιλάνε ορισμένοι με μένος (και ζήλια?) γι αυτούς που έχουν κάποιο σκάφος, διότι σε αυτήν την ναυτική χώρα που οι μισοί κάτοικοι δεν ξέρουν ούτε να επιπλεύσουν στην θάλασσα, έπρεπε να βοηθάμε το γιώτινγκ (ιδιωτικό και επαγγελματικό), και όχι να το εξοντώσουμε. Προς το παρόν, πάμε για εξόντωση. Δυστυχώς. Όταν θα ξυπνήσουν οι αρμόδιοι, θα είναι πολύ αργά.

Α.Μ.

No comments: